blog-banner

Adeptus Oy

Adeptus Partners on myynnin, johtamisen ja tunneälyn asiantuntijatalo. Sen filosofian ytimessä on ajatus siitä, että kuten mitä tahansa muutakin taitoa, myös tunneälyä voidaan kehittää – ja se kannattaa, koska sillä on valtava merkitys bisneksen onnistumisessa.

”Tunneälyn kautta johtavat johtajat saavat asiat läpi ja ihmiset sitoutumaan tavoitteisiin tehokkaammin. Tunnetaitavuuteen panostus näkyy hyvinvointina ja euroina”, sanoo Adeptuksen toimitusjohtaja ja tunneälyvalmentaja Mikko Parikka.

Adeptus haluaakin tunneälyvalmennusten avulla kehittää suomalaisen liike-elämän tuloksellisuutta sekä ihmisten hyvinvointia. Sillä on asiakkaina hyvin eri kokoisia yrityksiä monilta eri toimialoilta.

Kohtaamisten tärkeys nousi kohisten

Poikkeusajat ovat näkyneet Adeptuksenkin toiminnassa – ensin laskevana, sitten kiihtyvänä toimintana. Kun koronapandemia iski, ensimmäiset viikot olivat täyttä hiljaisuutta. Sitten, yhtä yllättäen, alkoi tulla yhteydenottoja. Parikan mukaan tapahtui yhteiskunnallinen muutos, tunneälyherääminen.

”Suomi koki jonkunlaisen empatiabuustin, joka nosti inhimillisen johtamistavan ja ihmisten kohtaamiset johtamisen agendalle. Alettiin ajatella suhdetta toisiin ihmisiin uudella tavalla, oli hän sitten esimies, alainen tai asiakas. Työelämän muutos otti ison harppauksen.”

Yksi Adeptuksen keihäänkärki oli jo aiemmin heidän oma konseptinsa, Tunneäly Summit. Sen tehtävä on ollut liike-elämän ihmisten rohkaiseminen tunneälyn polulle astumiseen: tapahtumassa esitellään herätteleviä puheenvuoroja, faktoja ja ajatuksia, jotka tukevat liike-elämän kehittämistä digitaalisessa maailmassa.

”Pehmeistä arvoista on tullut uusi kova. Vain faktat eivät ratkaise, vaan tunteilla ja asenteilla on iso merkitys menestykseen. Tunteet kuuluvat töihin, ei niitä jätetä aamuisin kotiin”, Parikka määrittelee.

Kasvava tapahtuma verkossa

Tunneäly Summit on järjestetty nyt neljä kertaa. Konsepti on kasvanut ja kehittynyt siitä pienestä kahvittelutilaisuudesta, jollaiseksi se alun perin luotiin.

”Ensimmäisellä kerralla Ruoholahden Technopolikseen odotettiin muutamia ihmisiä, tulikin 200 ja jouduimme heti laajentamaan tilaa. Toisella kerralla tuli 400 ihmistä. Silloinkin tapahtuma striimattiin, vaikkemme ymmärtäneet vielä mitään striimauksen merkityksestä”, Parikka kertoo.

Studiolähetyksiin Stremian tiloihin siirryttiin 2021. Silloin katsojia oli jo parhaimmillaan 600.

”Saimme hyvää palautetta, ja itsekin havahduin mikä voima digitaalisuudella onkaan. Striimausta täydensivät tallenteet, joita tuhannet ihmiset näkivät jälkikäteen.”

Vuoden 2022 Summit tehtiin Stremian uudesta studiosta, jossa oli paikalla myös pieni liveyleisö. Siihen luotiin suoran tv-lähetyksen meininki: neljä tuntia suoraa lähetystä, backstage-haastatteluja sekä live-chatti, johon vastailtiin koko lähetyksen ajan ja vielä sen jälkeenkin.

Hyvät järjestelyt poistavat jännityksen

Parikka on ollut vaikuttunut siitä, miten suunnittelu ja yhteistyö on Stremian kanssa toiminut.

”Ensimmäisestä kerrasta lähtien minuun teki vaikutuksen se, miten itsenäisesti ja ammattitaidolla heidän porukkansa hoiti kaiken. Me emme tienneet mitään tällaisten lähetysten tekemisestä, mutta saimme kaiken avun, mitä tarvitsimme.”

Adeptus sai keskittyä täysin sisältöön, kun ammattilaiset hoitivat teknisen läpiviennin. Parikka kuitenkin muistuttaa, että pelkästään hieno studio, viimeisin teknologia tai tekninen osaaminen eivät ratkaise.

”Suurin valtti on se, miten taitavia stremialaiset ovat rakentamaan tunneilmapiirin. Kun aamulla kaikkia ennen lähetystä jännittää, siellä tilassa on tietty rauha. Se syntyy siitä, että heillä on kaikki asiat hallussa, toteutus luotsataan suvereenisti läpi ja he ottavat rauhallisuudellaan esiintyjiltä pois kaiken jännityksen ja hötkyilyn”, Parikka sanoo.

”Turvallinen ilmapiiri ja henki tukevat onnistunutta, stressitöntä tilaisuutta.”

Aito kohtaaminen mahdollista virtuaalisesti

Onnistumisten jälkeen ei pidä jäädä muhimaan hyvän olon tunteeseen. Tunneäly Summitiakin halutaan viedä eteenpäin.

”Stremialta Jarkko Laaksonen soitteli perään heti kun oli nukuttu pari yötä ja tarjoili uusia ideoita. Niitä nyt kehitellään”, Parikka kertoo. Seuraavalla kerralla on tarkoitus – jos olosuhteet sallivat – saada studioon paikalle myös isompi liveyleisö.

”Yleisön läsnäolo luo ihan oman tunnelman myös esiintyjille. Se sama tunnelma välittyy lähetyksen läpi etänäkin asiaa seuraaville – ihan kuin olisi itse paikan päällä.”

Mikko Parikan mukaan virtuaalitapahtumissakin tärkeää on nimenomaan tunteen herättäminen ja kontaktin saaminen katsojaan.

”Jo edellinen lähetys backstage-haastatteluineen sisälsi aitoja tunteita ja ajatuksia. Kun huolehtii turvallisesta ilmapiiristä, ihmiset uskaltavat olla aitoja, ja silloin lämpö ja asiat välittyvät paremmin. Tapahtumaa ei kannata myöskään käsikirjoittaa liikaa, tilaa täytyy jättää myös spontaaniudelle.”

Ole hyvä ja hyväksytä preferences, statistics, marketing evästeet nähdäksesi videon.

FacebookTwitterLinkedIn

Muita asiakastarinoita