blog-banner

Fastems Oy

Fastems tehostaa markkinointiaan virtuaalitapahtumien avulla.

Fastems on suomalainen perheyritys, joka auttaa automaatioratkaisuillaan valmistavan teollisuuden yrityksiä parantamaan tuotantonsa tehokkuutta. Asiakkaita Fastemsilla on ympäri maailmaa.

”Tuomme ratkaisuillamme tehokkuutta ja joustavuutta erilaisten yritysten pienerätuotantoon. Päämarkkina-alueemme ovat Euroopassa, Pohjois-Amerikassa sekä Aasiassa, jossa erityisesti Kiina kasvaa nyt voimakkaasti”, kertoo markkinointipäällikkö Sarianne Niemi. Fastemsin liikevaihto on noin 90 miljoonaa euroa ja henkilöstöä sillä on 450.

Valmistavalle teollisuudelle erilaiset messut ovat tärkeä kauppapaikka – siellä esitellään tuotteita, kohdataan asiakkaita sekä etsitään uusia kumppanuuksia. Kasvokkain tapahtuvat asiakaskäynnit sekä messujen isot tuotelanseeraukset ovat olleet Fastemsille tärkeässä osassa myyntiä ja markkinointia. Tekemisen suuntaa alettiin kuitenkin kääntää digitaalisempaan suuntaan reilu kaksi vuotta sitten – hiukan ennen pandemiaa, joka vahvisti suuntaa entisestään.

”Perinteisemmillä aloilla, joissa mekin toimimme, on kokeiltu suhteellisen myöhään uusia tapoja, mutta nyt virtuaalisia tapahtumia on alettu järjestää enemmän ja yleisömäärät ovat kasvaneet.”

Virtuaalitapahtuma mahdollistaa selkeät demot

Fastemsilla nähtiin, että uudet ja tehokkaat ratkaisut ovat markkinoinnille elintärkeitä. ”Ymmärsimme jo ennen koronakriisiä, että meidän täytyy alkaa keskittyä enemmän online-puolelle ja sinne pitää saada säväyttäviä ja ymmärrettäviä tapoja esitellä automaation mahdollisuuksia.”

Fastems on rakentanut yhteistyössä Stremian kanssa virtuaalitapahtumia, joissa asiakkaille on konkreettisesti näytetty, miltä automaatiojärjestelmä näyttää ja kuinka se toimii. Samanaikaisesti on näytetty älykästä ohjelmistoa toimintojen takana. Etäkatsojalle on pyritty antamaan realistinen ja ymmärrettävä kuva, miten ratkaisut toimivat aidossa teollisuusympäristössä ja millaisia hyötyjä asiakas voi niiden avulla saavuttaa.

”Olemme onnistuneet yhdistämään perinteistä webinaaria sekä messutyyppistä demoa, jossa ihmiset oikeasti näkevät tuotteita – muutenkin kuin usein puisevien Power Pointtien kautta”, Niemi sanoo. Näyttävän toteutuksen tueksi Stremialla on teknisiä ratkaisuja, kuten esimerkiksi eri käyttötarkoitukseen sopivia kameramalleja.

Virtuaalisuudella parempia mahdollisuuksia osallistua

Virtuaalisuus antaa mahdollisuuden tehdä hyvinkin tarkasti räätälöityjä tapahtumia. ”Olemme huomanneet, että on tehokasta tehdä täsmäiskuja eri kohderyhmille eri aiheista. Pienempienkin virtuaalitapahtumien, kuten tuotedemojen määrä on noussut meillä huimasti.” Ennakkoluulottomalla uuteen tarttumisella on osaltaan varmistettu, että liiketoiminta on pysynyt hyvällä tasolla poikkeusajoista huolimatta. ”Myyntimme on vetänyt hyvin ja aika nopeasti pandemian alun notkahduksesta on globaalistikin palattu normaaliin”, Sarianne Niemi sanoo.

Hyvää palautetta on tullut niin asiakkailta kuin omasta myynnistä ja tuotehallinnasta. ”Tapahtumia on kehuttu mielenkiintoisiksi. Siinä mielessä ne toimivat jopa paremmin kuin live-tapahtuma, koska virtuaalisesti kuka tahansa voi osallistua mistä päin maailmaa tahansa. Tapahtumat voi katsoa myös jälkikäteen tallenteena ja poimia sieltä ne osat, jotka kiinnostavat eniten.”

Toimiva tekniikka takaa viestin perille menon

Fastemslaiset ovat opetelleet monia uusia tapoja tehdä asioita ja markkinointi on ottanut isoja digiharppauksia. Esittelymateriaalien tekemisessä on ymmärretty yhä paremmin, että virtuaalitapaamisissa ydinviestin tiivistäminen ja kiteyttäminen on entistä tärkeämpää. ”Kasvokkain tapaamisiakaan ei ole tarkoitus hylätä. Aiomme ottaa jatkossa käyttöön hybridimallin, koska kaikenlaisille kohtaamisille on tarvetta”, Sarianne Niemi sanoo. Fastems on ollut tyytyväinen Stremia-yhteistyöhön.

”Olemme saaneet tuotettua tietoturvallisia lähetyksiä, joihin on päästy hyvin mukaan. Yhteistyö Stremian kanssa on ollut ketterää, kun voimme työskennellä suoraan lähetykset toteuttavien ihmisten kanssa, ilman turhia välikäsiä. Tieto kulkee hyvin ja riittää, kun briiffaamme suunnitelmat kertaalleen.”

Niemen mukaan Fastems on voinut keskittyä itse asiaan, kun Stremia on vastannut teknisestä toimivuudesta.

”He ovat huolehtineet siitä, että kamerat, valot ja äänet toimivat ja kokonaisuus näyttää hyvältä. Kun ammattilaiset hoitavat asiat, meidän ei ole itse tarvinnut stressata tapahtuman aikana, kun olemme valmistelleet omat esityksemme ennakkoon.”

Ole hyvä ja hyväksytä preferences, statistics, marketing evästeet nähdäksesi videon.

FacebookTwitterLinkedIn

Muita asiakastarinoita