blog-banner

Apteekkariliiton viestintäyhtiö tuotteisti webinaarinsa liiketoiminnaksi

Apteekkariliiton tytäryhtiön PharmaPressin tuore digialuevaltaus ovat webinaarit apteekkien ammattilaisille. Niistä syntyvä tulos kasvaa vauhdilla.

PharmaPressin toukokuiseen DIGIAPTEEKKI 2O21 -webinaariin osallistui liki 150 maksavaa katsojaa. Syyskuussa lähetettävään, apteekkitaloutta käsittelevään webinaariin on ilmoittautunut jo 250 apteekkaria.

Tärkein syy kiinnostukselle on timanttinen sisältö ja sen mielenkiintoinen paketointi.

– Me emme ole ainoa tai suurin apteekkialan koulutusten tarjoaja. Aiheet kannattaa siis valita huolella ja panostaa toteutukseen, kertoo webinaareista vastaava viestinnän asiantuntija Nina Sillantaka.

Koko Suomen kokoinen webinaarikatsomo

Suomen Apteekkariliitto on jäsentensä edunvalvoja, joka sekä kehittää alaa että auttaa apteekkareita ja apteekkeja päivittäisessä työssä. Apteekkariliitolla on neljä tytäryhtiötä: Farmania, Medifon, Pharmadata ja PharmaPress.

Viestintäyhtiö PharmaPress tuottaa Apteekkariliitolle ja liiton jäsenille viestintäpalveluita, toimittaa lehtiä ja verkkopalveluita sekä tuottaa tapahtumia ja täydennyskoulutusta.

Kumppanuus Stremian kanssa on tuonut PharmaPressin liiketoimintaan uusia ulottuvuuksia. Maksullisten koulutusten osanottajamäärät ovat kasvaneet striimauksen myötä.

– Verkossa tavoitamme nekin apteekkarit, jotka eivät ehdi lähteä pitkien matkojen takaa Helsingissä pidettäviin koulutustapahtumiin, sanoo Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen.

Vinkkeinä vakioitu formaatti ja mietitty käsikirjoitus

Nina Sillantaan webinaaritontti on laaja: hän osallistuu aiheiden suunnitteluun, lähetyksen sisällön mietintään, tekee studionäytöillä esitettävät graafiset materiaalit ja juontaa. Pitkä kokemus on tuonut mukanaan monta tärkeää oppia.

– Lähetykseen osallistuva vieras on asiantuntija syystä, mutta on hyvä miettiä kysymyksiä sen varalle, että katsojat eivät käynnistä keskustelua chatissa, Sillantaka kertoo.

Käsikirjoitus takaa myös sen, että esiin nousevat kaikki Apteekkariliiton ja päivän aiheen kannalta keskeiset asiat.

– Olemme ottaneet mallia televisio-ohjelmista, esimerkiksi Ylen A-Talkista. Lyhyehkön esityksen tai insertin jälkeen keskustellaan ja käydään läpi yleisön chat-kysymyksiä ja ennakkoon valmisteltuja kysymyksiä, Kostiainen kertoo juoksutuksesta.

Tavoitteena on tv-tasoinen lähetys, jonka rytmi pitää otteessaan.

Suuntana laadukkaista lähetyksistä kumpuava, kehittyvä liiketoiminta

PharmaPressin tuore digialuevaltaus ovat kaupalliset yhteistyöt, kuten lääkeyritysten tuotelanseeraukset ja -koulutukset.

– Yritykset tavoittavat kohderyhmänsä hyvin Salkku-extranettimme avulla. Sen lisäksi me ja Stremia huolehdimme yhteistyökumppanin brändin mukaisesta ilmeestä, sisällöstä ja tuotannosta avaimet käteen -periaatteella. Pakettiin sisältyy myös ennakko- ja jälkimarkkinointi Salkussa, Kostiainen kertoo.

Apteekkariliitto ja PharmaPress haluavat tarjota yhteistyökumppaneilleen ja katsojilleen vain priimaa. Stremian studiolla kuvattavat suorat ja tallennettavat lähetykset ovat tv-tasoisia.

– Teams- tai Meets-striimeistä ei oikein kehtaisi rahaa ottaakaan.

Kostiainen ja Sillantaka odottavat kaupallisista yhteistöistä ja koulutuksista syntyvän tuloksen kasvavan lyhyessä ajassa.

– Tämä on jo liiketoimintaa, ja kun vielä vähän kehitytään, niin tämä on hyvää liiketoimintaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit