blog-banner

Sanoma Tekniikkajulkaisut Oy

Säännölliset verkkotapahtumat helpottavat yritysten rekrytointia ja antavat opiskelijoille arvokkaita ensikontakteja.

Sanoma Tekniikkajulkaisut Oy kustantaa rakennusalan johtavaa mediaa, Rakennuslehteä, ja tekee sen lisäksi tapahtumia rakennusalan yrityksille ja ammattilaisille. Tärkeä kohderyhmä ovat myös opiskelijat.

Rakennuslehti on jo pitkään järjestänyt Urapolkuja-tapahtumia, joissa rakennusalan yritykset voivat esittäytyä alan ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tapahtumakonsepti on kehitetty Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIAn kanssa, ja nykyisin siinä on mukana myös Rakennusmestarit ja -insinöörit RKL.

”Pääosin tapahtumat on suunnattu ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoille. Tilaisuuksissa jaetaan myös perustietoutta työelämästä, alkaen työsopimuksen tekemisestä”, kertoo Rakennuslehden toimitusjohtaja Teemu Vehmaskoski.

”Kesätyön haku alkaa vuodenvaihteen tienoilla, joten tilaisuuksilla ollaan liikkeellä hetki ennen tätä vaihetta. Nuoret aktivoidaan pohtimaan, että ’mitä mä teen ensi kesänä’.”

Paljon yrityksiä mukana

Tapahtumia oli perinteisesti järjestetty oppilaitoksissa paikan päällä, mutta pandemian myötä ne siirrettiin verkkoon.

”Kartoitimme vaihtoehtoja ja meidät vakuutti Stremian palvelujen selkeys, mainiot studiotilat sekä vastuullisen tuottajan malli. Ne antoivat kaikki positiivisen kuvan”, kertoo myynti- ja markkinointijohtaja Jyrki Palmu.

”Ensimmäisestä vedosta lähtien osasimme arvostaa Stremian toimintaa ja toimitusvarmuutta. Eikä logistiikkaakaan voi väheksyä – meillä on lähetyksissä vierailevia puhujia, ja tässä on juna-asema aika lähellä”, täydentää Vehmaskoski.

Lähetykset suunnataan 2–3 oppilaitokselle kerrallaan, ja tyypillisesti lähetykseen osallistuu 10–15 niiden lähiseuduilla toimivaa yritystä. Yritysedustajat voivat osallistua sekä paikan päällä että etänä. Tuloksena opiskelijat saavat monipuolisen paketin yrityksistä, joista kesätöitä voi lähteä kyselemään.

Hyvä työkalu rekrytointiin

Rakennusalan koulutusta antaa 16 ammattikorkeakoulua, ja tähän asti webinaareja on järjestetty kahdeksan. Rakennuslehti markkinoi tapahtumia yrityksille hyvänä paikkana saada näkyvyyttä.

”Tuote on suunnattu myös yritysten HR-osastoille. Rakennusalan työntekijöistä on huutava pula ja kilpailu on kovaa, joten yrityksiä kiinnostaa olla läsnä ensimmäisestä vuosikurssista alkaen. Monet ovat havainneet konseptin hyväksi ja tulevat uudestaan seuraavinakin vuosina”, sanoo Palmu.

Opiskelijoiden suuntaan markkinointi on hoitunut yhteistyöjärjestöjen kautta, mutta yhteyksiä on vahvistettu myös vastaaviin opettajiin. Näin tilaisuudet ovat parhaimmillaan rikastuttaneet opetussuunnitelmaa.

Monipuolinen makasiinilähetys

Rakennuslehden sisällä webinaarien työnjako on selkeä. Jyrki Palmu hoitaa ennakkovalmistelut, yhteydet oppilaitoksiin ja yrityksiin, kokoaa esitysmateriaalit sekä varmistaa lähetysten aikana taustatiimin kanssa kaiken sujuvuutta. Teemu Vehmaskoski puolestaan juontaa webinaarit.

”Yritän luoda ja ylläpitää tunnelmaa parhaani mukaan, mutta lähetysten tähtiä ovat tietenkin yritysten ihmiset. He ovat tyypillisesti suht nuoria – eli muistavat vielä, mitä se opiskelu on”, hän hymyilee.

Varsinaisen esityksen jälkeen yrityksen edustajalle tehdään vielä jokunen lisäkysymys tai otetaan kysymyksiä chat-toiminnon kautta.

”Näillä saadaan elävyyttä ja lisäarvoa. Lähetyksistä on haluttu luoda makasiinimainen ja nopearytminen tv-ohjelma vaihtuvine vieraineen”, Vehmaskoski kertoo.

Lähetyksissä on myös tarpeellisia taukoja, joiden aikana voidaan pyörittää esittelyvideoita, jotka kertovat vaikkapa alan isoista ja uniikeista projekteista.

”Palaute on ollut hyvää. Webinaarien on oltava hyödyllisiä opiskelijoille, mutta myös opettajille täytyy tulla olo, että lähetys on hyvin käytettyä aikaa.”

Hybriditapahtumillekin tarvetta

Yhteistyö Stremian kanssa on muotoutunut joustavaksi ja toimivaksi.

”On helppoa tulla aina uudestaan, kun ihmiset ja konsepti ovat tuttuja. Käsikirjoitusta ei tarvitse tehdä aina uudestaan, vaan hiomme lähinnä yksityiskohtia. Stremian nuorekas ja rento meininki sopii konseptiin hyvin”, Jyrki Palmu sanoo.

Striimeistä on muodostunut vakiintunut käytäntö, mutta kasvokkaisille livekohtaamisille on edelleen paikkansa. Nyt pandemian hellitettyä niitä haluavat sekä yritykset että oppilaitokset.

”Olemme valinneet tietyt isot paikkakunnat, joissa käymme paikan päällä. Kaikkiin 16 oppilaitokseen emme kuitenkaan millään ehdi vuoden aikana. Siksi teemme tapahtumia myös hybridinä. Tyypillisesti saamme tuplattua livetapahtuman osallistujamäärän, kun mukana on mahdollisuus osallistua verkon kautta. Pohdimme koko ajan, miten tätä tehdään tasapuolisesti kaikille”, Palmu sanoo.

Onnistunut webinaari hyvällä yhteistyöllä

Onnistunut lähetys on monen tekijän summa, ja tekijöitä ovat niin ihmiset kuin tekniikka.

”Jos yksityiskohdat eivät toimi, se alkaa näkyä juontajan naamasta. Mutta Stremialla kaikki on vaivatonta, luotettavaa ja korkealaatuista. Tänne on kiva tulla ja homma juoksee juuri niin kuin pitää”, Vehmaskoski sanoo.

Erityisesti juontajalla kameran edessä täytyy olla luotto siihen, että tekniikka toimii. Vehmaskoski muistuttaa, että myös aikataulujen pitäminen on osa onnistunutta kokemusta.

”Kaiken ei tarvitse mennä sekunnilleen niin kuin televisiouutisissa, mutta silti haluamme pitää kiinni lähetyksen aikataulusta. Joustoa kuitenkin löytyy ja usein joudutaan hetkessä miettimään, onko vielä aikaa lyhyeen kysymykseen vai mennäänkö reippaasti eteenpäin. Molemmat vaihtoehdot voi hoitaa ammattimaisen rauhallisesti, kun tietää että tekninen puoli on vakaalla pohjalla.”

FacebookTwitterLinkedIn

Muita asiakastarinoita