blog-banner

Veikkaus Oy

Henkilöstöviestinnässä kannattaa käyttää moderneja keinoja. Veikkaus luo yrityksen me henkeä näyttävillä ja säännöllisillä live-lähetyksillä.

Veikkaus tekee vaikuttavaa henkilöstöviestintää suorana Stremian studioilta

Veikkaus on kaikkien tuntema rahapeliyhtiö, jolla on henkilökuntaa ympäri Suomen. Yli 1 400 ihmisen joukkoon mahtuu paljon ammatteja, toimenkuvia ja tarpeita. Myös kolmen yrityksen – Veikkaus, Raha-automaattiyhdistys ja Fintoto – yhdistyminen muutama vuosi sitten vaatii edelleen työtä yrityskulttuurin ja me-hengen luomiseksi ja ylläpitämiseksi.

”Henkilöstöviestinnän johtotähtenä on se, että kaikki ovat koko ajan tiedon äärellä, tieto on ajantasaista ja se tarjoillaan kivalla tavalla, monipuolisesti ja moniäänisesti”, sanoo viestintäpäällikkö Minna Koch.

”Veikkauksessa tehdään monipuolista asiantuntijatyötä ympäri vuorokauden. Tämä on tärkeää huomioida, kun teemme henkilöstöviestintää ja esimerkiksi suoria lähetyksiä ympäri Suomen.”

Tärkeänä osana henkilöstöviestintää Veikkaus tekeekin kuukausittain kahta erilaista lähetystä Stremian studiolta. Ajan tasalla -lähetys painottuu talouteen, tunnuslukuihin ja strategian toteutumiseen. Äänessä ovat toimitusjohtaja, talousjohtaja sekä vaihtuvat asiantuntijavieraat.

”Haluamme saada veikkauslaiset kartalle, missä mennään, mitä on tulossa ja miltä luvut näyttävät, mutta lähetyksessä on myös mahdollisuus esittää kysymyksiä ja saada vastauksia. Talousluvut ovat harvan työpöydällä säännöllisesti, mutta tällä konseptilla ne on paketoitu kiinnostavasti.”

Striimillä lähes tuhat katsojaa

Toinen lähetyskonsepti on Veikkaus Live. Erilaisten keskustelujen, haastattelujen ja videoinserttien kautta nostetaan parrasvaloihin tekijöitä ja osaajia kaikkialta Veikkauksesta.

”Tällä luodaan me-henkeä ja yhteenkuuluvuutta, parannetaan henkilöstökokemusta sekä tutustutaan toisiimme ympäri Suomen”, Koch sanoo.

Molempia suoria lähetyksiä seuraa säännöllisesti 600–900 veikkauslaista. Lähetyksen voi katsoa myös jälkikäteen, silloin kun itselle parhaiten sopii. Lähetykset ovat Kochin mukaan tuoneet ihmisiä yhteen ja luoneet yhtenäistä yrityskulttuuria, tuoneet ihmisiä pois kolmen eri yrityksen vanhoista tavoista.

”Paras palaute, oli se, kun yksi ihminen sanoi, että hänelle tuli huono omatunto, kun hän katsoi työajalla telkkaria – kunnes tajusi, että tämähän on työnantajan tarjoamaa ja suosittelemaa, uutistasoista lähetystä”, Koch nauraa.

Tarkka suunnittelu takaa onnistumisen

Lähetyksiä Stremian kanssa on tehty marraskuusta 2021 alkaen.

”Tekijä valikoitui kilpailutuksella, mutta valinnassa painoi se, että halusimme TV-tasoisen, laadukkaan tuotannon. Lähetystä pitää olla kiva katsoa, sen on annettava tietoa ja katsojan on tärkeä tuntea olevansa osa jotain suurempaa”, Koch sanoo.

”Meille oli tärkeää, että kumppani on tosi pro siinä, mitä se tekee. Meiltä Veikkauksesta löytyy monenlaista osaamista, mutta tv-tasoinen striimituotanto ei ole erikoisalaamme”, sanoo yhteisömanagari Annina Heikelä.

Veikkaus hoitaa sisällön suunnittelun, käsikirjoittamisen ja ohjelman kokoamisen itse. Sitä varten heillä on viestinnän tiimissä kiertävä tuottajavastuu. Koch vastaa kokonaiskuvasta ja yhteistyötä Stremian suuntaan ja tuottaa itsekin lähetyksiä. Tuottajavuorojensa lisäksi Heikelä puolestaan juontaa lähetyksiä sekä tekee etukäteen videoinserttejä ja muuta sisältöä. Keskeinen osa lähetyksiä on Veikkauksen sisäinen somekanava, Veikbook, jossa on lähetysten etkot ja jatkot.

”Siellä käydään keskustelua ja kysytään ja vastataan ennen ja jälkeen lähetyksen. Missään vaiheessa ei saa jäädä oloa, että jotkut asiat jäävät epäselviksi”, Koch sanoo.

Henkilöstöviestintää tukee myös Veikkauksen oma intra, jossa jokainen veikkauslainen voi julkaista oman uutisen tai vaikka blogin. Kochin mukaan henkilöstöviestintä ei voi olla yksittäisiä toimenpiteitä, vaan yksi koko ajan eteenpäin kulkeva juna.

Erittäin kovan tason striimejä

Suorat lähetykset ovat tuoneet henkilöstöviestintään ihan uuden ulottuvuuden.

”Meidän lähetyksemme ovat menneet Stremian kanssa sille kuuluisalle nextille levelille. Heillä tekninen osaaminen on niin kovaa, että voimme asiakkaana luottaa, että kaikki toimii. Meillä ei ole pientäkään tarvetta yrittää mennä neuvomaan heitä esimerkiksi ohjaamoon”, Annina Heikelä sanoo.

”Jo ensimmäisen lähetyksen jälkeen tuli palautetta, että rima on nyt niin korkealla, että sieltä ei ole paluuta. Meillä on nyt vähän sellainen ongelma, että olemme huipun vankina eikä sieltä pääse pois”, Heikelä nauraa.

Heikelä ja Koch mainitsevat Stremian vahvuudeksi kahden Helsingin studion lisäksi myös Tampereen toimipisteen.

”Stremian kanssa voimme tarvittaessa tuottaa suoran lähetyksen mistäpäin Suomea tahansa. Teimme esimerkiksi loistavan suoran lähetyksen Casino Tampereen avajaisista viime vuonna”, Koch kertoo.

Ratkaisut moniin tarpeisiin

Stremia on tarjonnut Veikkaukselle turvallisuutta ja selkeitä rooleja henkilöstöviestinnän kokonaisuudessa.

”Me hoidamme oman tonttimme ja he omansa. Stremialaiset ovat hyvin joustavia ja ratkaisukeskeisiä siinä vaiheessa, kun me keksimme mitä tahansa kommervenkkejä”, Heikelä sanoo.

”Suorissa lähetyksissä sisällön on oltava viimeisintä tietoa vaikkapa talouslukujen osalta. Se tarkoittaa sitä, että moni asia valmistuu vasta juuri ennen lähetystä. Tämäkään ei ole ollut ongelma”, Minna Koch sanoo.

”Stremialta tulee myös hyviä ehdotuksia ja näkemyksiä. Heillä on makeita ratkaisuja, joita me itse emme olisi osanneet edes ajatella, ja joilla asioita voidaan toteuttaa nopeastikin.”

Annina Heikelän mukaan hyvään palveluun kuuluu myös se, että tarvittaessa sanotaan ei.

”Koska he tietävät, mitä tekevät, heillä on kyky myös sanoa tarvittaessa, että ei onnistu, ei toimi, ei näytä hyvältä. Se on usein lopputuloksen kannalta jopa tärkeämpää kuin kaikkeen myöntyminen.”

Ole hyvä ja hyväksytä preferences, statistics, marketing evästeet nähdäksesi videon.

FacebookTwitterLinkedIn

Muita asiakastarinoita